Verberg menu  
Verberg menu  

Kunt u niet direct vinden wat u zoekt, of heeft u vragen, dan kunt u onze klantenservice bereiken tijdens kantooruren op telefoonnummer:
0318-690334

Verberg menu  
 

Kijk naar onze video's over afvallen en laat je informeren!

Algemeen voedingsadvies


Gezonde voeding bestaat uit:

Vast voedsel:
     1. Dierlijk vet en vlees/vis (nummer 1 voeding).
         Verzadigd vet is onze natuurlijke energiebron.

     2. groente.

     3. Fruit.

     4. Klein beetje noten en zaden.

Eet pure en onbewerkte voeding zonder toevoegingen.

Drank:
     1. Drink 2 liter water per dag. Water zuivert het lichaam, zorgt dat de afvalstoffen afgevoerd worden.

Dierlijk vet en vlees/vis is de belangrijkste voedingsbron voor de mens. Met name verzadigd vet is cruciaal. Dit is in schril contrast met wat ons geleert wordt tegenwoordig.

Wat is verzadigd vet, waar vind ik verzadigd vet en waarom is het zo belangrijk als voedingsbron?

Verzadigd vet is vet wat verzadigd is aan waterstof. Hierdoor blijft dit vet zeer stabiel tijdens verhitten en is dus zeer geschikt om te gebruiken voor bereiden van voedsel (bakken en braden).

Naast verzadigd vet bestaat er ook enkelvoudig onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten.

Enkelvoudig onverzadigde vet is minder stabiel dan verzadigd vet maar is nog wel goed bruikbaar voor verhitting (koken). Wel treed bij verhitting verlies op van voedingsstoffen. Daarom zijn enkelvoudig onverzadigde vetten het beste geschikt voor koude gerechten.

Meervoudig onverzadigde vetten zijn totaal ongeschikt voor verhitting omdat ze zeer instabiel zijn en bij verhitting verbranden en in een ziekmakend kankerverwekkend goedje veranderd. Daarom mogen, wat ons betreft meervoudig onverzadigde vetten niet onder de kwalificatie voeding aangemerkt worden.

Transvetten zijn vetten die door een chemisch proces (hydrogeneren) gemaakt worden van onverzadigde vetten. Door dit chemisch proces wordt vloeibare overzadigde olie zo bewerkt dat er gehard vet of geharde boter van wordt gemaakt. Transvetten komen in de natuur zeer beperkt voor in melk en vlees. In deze vorm zijn transvetten niet schadelijk voor de gezondheid.
Anders is het als het geproduceerde transvetten betreft. Dit soort vet zit in zeer veel bewerkte voeding. Dit soort vet is erg ongezond. Dit vet is in meerdere landen, waaronder Denemarken (2003) en Amerika (2015) verboden om te worden gebruikt in voeding. Helaas niet in Nederland.
Transvetten zitten vooral in:

        • koekjes, bladerdeegproducten, chips, snoep
        • margarine en halvarine
        • gebak, cake
        • frituurvet en gefrituurd voedsel gebakken in hard vet
        • diepvriesproducten: kroketten, kaassoufflés, frikadellen, patat
        • koffiemelkpoeder
        • pizza’s
        • veel kant-en-klaar maaltijden
        • instant mixen en -sauzen
  Verzadigd vet = dierlijk vet    
    kokosolie    
    palmolie    
    palmpitolie    
  Enkelvoudig onverzadigd vet =
olijfolie    
    lijnzaadolie    
    sesamolie    
  Meervoudig onverzadigde vetten = zonnebloemolie    
    maïsolie    
  Transvetten = gedeeltelijk geharde olie/vet    
    geharde olie/vet    
    gedeeltelijk gehydrogeneerde olie/ vet    
    margarine, halvarine    

Gebruik niet-ontgeurde, extra vergine (1e koude persing), biologische kokosolie en extra vergine (1e koude persing), biologische olijfolie.

Koop de volle roomboter bij de boer / boerderijwinkel zodat je weet dat de boter op de ouderwetse manier gekarnd wordt. Hoe geler de roomboter hoe beter. Dit geeft aan dat de koe gras gegeten heeft.

De waterstof in verzadigd vet zorgt voor de hydratatie van ons lichaam. Door het vetarme voedingspatroon van tegenwoordig is bijna iedereen uitgedroogd met een vochtpercentage van net aan 40% terwijl deze 55-60% moet zijn.

Groente dient te worden gezien als aanvulling op onze hoofdvoeding namelijk dierlijk voedsel. Bijna alle groenten dienen eerst gekookt, gestoomd of gewokt te worden alvorens te worden gegeten. Dit omdat door verhitting de cellulosewand wordt gebroken waarna de mineralen vrijkomen. Je hoort vaak dat door het verhitten van groente de vitaminen verloren gaan. Dit klopt, maar... Door verhitting gaat ongeveer 10-20% van de vitaminen verloren maar juist het verhitten zorgt er voor dat de groente beter verteerbaar is terwijl het verlies van mineralen tijdens verhitten minimaal is omdat mineralen verhitting weerstaan.

Kies voor bladgroente, groente uit de uienfamilie en/of de kolenfamilie. Eet beperkt suikerrijke groente zoals peulgroente, alle peenvormen en knolvormen. Kook de groente goed door en gebruik het kookvocht, als het kan ook in het gerecht. Stomen is ook een optie. Vergeet niet bij die heerlijk gekookte of gestoomde groente wat vet toe te voegen. Dit verbeterd de opneembaarheid van de voedingsstoffen uit de groente. Gebruik hier bijvoorbeeld de jus voor uit de juspan of een klontje boter.

Veel groenten bevatten stoffen (antinutriënten en neurotoxines)  die schadelijk kunnen zijn voor onze gezondheid. Dit zijn stoffen die de plant beschermen tegen invloeden van buitenaf en/of stoffen die voorkomen dat de groente voortijdig ontkiemt. Deze stoffen kunnen bij stapelen schadelijk zijn voor onze gezondheid. Door verhitten en/of weken worden deze  stoffen deels weggenomen en/of geneutraliseerd. Dit geldt niet voor de neurotoxines in de zogenaamde nachtschade-groenten (Solanaceae groep).

Onder nachtschade groenten vallen onder andere de gewone aardappelen, tomaten, pepers, paprika en aubergine. Eet deze groente dus met mate. De aardappel heeft naast dat zij onder de nachtschade-groente valt ook een hoog koolhydraat (suiker) gehalte en kan daarom beter helemaal vermeden worden.


Fruit heeft vanuit oorsprong de functie dat het de mogelijkheid geeft extra vetreserve op te bouwen om de winter (hongertijd) te overleven. Daarom bevat het verschillende fruit gaandeweg het seizoen meer fruitsuiker (fructose).
Een groot deel van de fruitsuikers wordt direct door de lever omgevormd tot vet. Aangezien wij fruit heel het jaar door in overvloed tot onze beschikking hebben kan deze functie bij het veelvuldig eten van fruit zich tegen ons keren en het ontwikkelen van welvaartsziekten zoals overgewicht, diabetes type 2 en leververvetting bevorderen.

Extra:
     1. Gebruik Keltisch zeezout om uw eten op smaak te brengen.
     2. Drink water met Keltisch zeezoutoplossing ter aanvulling. Bijvoorbeeld 2 glazen smorgens op de nuchtere
         maag en 2 glazen voor het slapen gaan. Recept Keltisch zeezout oplossing >>
     3. Gebruik een goede brede multivitaminen ter aanvulling op uw dagelijkse voeding.

Een mens eet van nature als hij honger krijgt. Daarna gaat hij rusten zodat alle energie besteed kan worden aan de vertering van het voedsel.
Rusten na het eten is in de huidige maatschappij bijna niet meer toepasbaar. Eten als wij honger krijgen is wel een regel die nog steeds toepasbaar is.

Het klinkt erg eenvoudig en dat is het dus ook. De moeilijkheid zit in het veranderen!

Veranderen vraagt aandacht en inzet

Wij krijgen van mensen wel eens te horen dat zij “levenslang” hebben als het over voeding gaat. Dat is waar maar dit geldt voor iedereen zonder een enkele uitzondering. We zullen ons er van bewust moeten zijn en keuzes moeten maken van wat wij eten en willen eten. We zullen ons er van bewust moeten zijn dat de voeding die wij eten directe gevolgen heeft voor onze gezondheid, vitaliteit en welbevinden.

Als we eten dan doen wij dat om ons lichaam te voeden. Eiwitten dienen als bouwstenen, verzadigd vet is onze natuurlijke energiebron, hydrateert en houdt het lichaam soepel, vitaminen en mineralen hebben wij nodig om alle onderdelen in ons lichaam goed te laten functioneren en het immuunsysteem op orde te houden. Koolhydraten (suikers) eten wij van nature minimaal.
Minder intensief leven behoeft minder voeding en energie dan meer intensief leven en andersom.

Bij overdaad aan voeding gaat ons lichaam uit de voorhanden voeding selecteren. De voeding die nodig is om het lichaam optimaal te laten functioneren zal gebruikt worden. De koolhydraten daarentegen worden, als ze niet nodig zijn als energiebron dan opgeslagen als potentiele noodreserve voor als wij in hongersnood komen, overgewichtsvet (statisch vet).

Voorbeeld 1.
Stel je hebt een feestje op zaterdagavond. Je eet gebak, koolhydraatrijk eten van het buffet en nuttigt alcoholische drankjes. Je hebt nu een behoorlijke hoeveelheid voeding, lees koolhydraatrijke voeding gegeten. Het is nu zaak deze hoeveelheid suikers zien kwijt te raken voordat je lichaam ze opslaat. Je hebt hiervoor 24 uur de tijd. Je kunt zondag beginnen door het ontbijt over te slaan, of in ieder geval heel ligt te ontbijten, koolhydraat en vetarm en over de dag heen weinig te eten zodat je lichaam de benodigde energie uit de gisterenavond genuttigde suikers moet halen. Een flinke wandeling, fietsen of gaan sporten helpen enorm om suikers te verbranden. Vergeet niet de mineralen aan te vullen door het drinken van een Keltisch Zeezout oplossing zodat je niet slap gaat voelen.

Voorbeeld 2.
Je wilt toch een keer pasta eten. Zorg dan dat je de dag waarop je pasta gaat eten samenvalt op de dag dat je een flinke lichamelijke inspanning gaat doen. Bijvoorbeeld door te sporten, een pittige klusdag of wadlopen. Zo zorg je dat de gegeten pasta (suikers) verbrand worden voordat jou lichaam deze op kan slaan. Eet wel minimaal 2 uur voordat je deze inspanning gaat doen. Het lichaam kan niet alles tegelijk doen, en eten verteren en een prestatie leveren.

Voorbeeld 3.
Je kunt een klein uitstapje inpassen in de dag. Als je bv al weet dat je vanavond een wijntje gaat drinken dan kun je daar overdag al rekening mee houden door de koolhydraten te mijden. Eet dan overdag even geen fruit, geen knol- peen en/of peul achtige groente, enzovoort zodat er ruimte overblijft voor dat wijntje in de avond. Loopt het ’s avonds dan toch meer uit de hand dan kun je daar de volgende dag ook nog rekening mee houden.

Let op. Bovenstaande voorbeelden zijn bedoeld om in uitzonderingssituaties toe te passen. Koolhydraten zijn een energiebron maar let wel, een stressenergiebron. Vet is onze natuurlijke energiebron.


Lees de ervarings verhalen van onze klanten
Wil je een afspraak maken of meer informatie?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend persoonlijk gesprek
 
Bel: 0318-690334
Lokaal tarief, geopend tijdens kantooruren