Verberg menu  
Verberg menu  

Kunt u niet direct vinden wat u zoekt, of heeft u vragen, dan kunt u onze klantenservice bereiken tijdens kantooruren op telefoonnummer:
0318-690334

Verberg menu  
 

Kijk naar onze video's over afvallen en laat je informeren!

Sport

Wij merken dat er veel misverstand is mbt het thema sporten en gezondheid.
Eerst moeten wij onderscheidt maken tussen bewegen en sporten.

Bewegen
is zoals het woord doet vermoeden “bewegen”.  Hieronder valt een ontspannen wandeling maken, ontspannen fietsen en andere beweging die geen overmatige inspanning vraagt.

Sporten
daarentegen vraagt wel een inspanning te leveren. Het is prestatiegericht bewegen.

Bewegen is gezond voor een mens. Het houdt je lichaam soepel, stimuleert de bloedsomloop en de stofwisseling, ontstresst en maakt je hoofd vrij. Doe dit het liefst in een omgeving die rust geeft zoals het wandelen of fietsen in een natuurrijke omgeving.

Sporten vraagt van je lichaam een prestatie te leveren. Om dit goed te kunnen uitvoeren, zonder nadelige gevolgen voor je gezondheid moet je hier wel gezond genoeg voor zijn en dien je een aantal zaken in ogenschouw te nemen.

Heb je gezondheidsklachten dan is het belangrijk dat eerst deze klachten worden verholpen alvorens te gaan sporten.

Is de Cardio Stress Index (CSI)* hoger dan 80% dan is sporten in het algemeen sterk af te raden.
Bij prestatiesport beoefenen dient de Cardio Stress Index lager te zijn dan 25%.

*De Cardio Stress Index (CSI) geeft de mate van flexibiliteit van je hart aan.

Sport alleen als je het met plezier en/of passie doet.

Prestatiesport beoefenen langer dan 45 minuten per keer vraagt van je lichaam een uitzonderlijke prestatie te leveren en is sterk af te raden of dan alleen onder strikte voorwaarden.

Sporten vraagt extra zorg voor je gezondheid. Dit betekend dat een goede basisgezondheid, gezonde en schone voeding en rust na inspanning extra belangrijk zijn.

De slogan “sporten is gezond” is een fabeltje. Sporten gehoogd je conditie, maakt je weerbaarder en sterker maar vraagt gezondheid.

Onderstaand trainingsschema is een schema bedoeld voor personen die op een gezonde en beheersbare manier willen bewegen en hun conditie en weerbaarheid willen verbeteren.

Dit trainingsschema is voor de meeste mensen haalbaar. Mede omdat het niet zo heel erg veel tijd in beslag neemt.

Het is aan te bevelen als het kan, dat u gaat lopen op een onverharde ondergrond zoals in het bos etc. Lopen op een onverharde ondergrond is veel minder belastend voor uw gewrichten. Ook is het lopen in de natuur meer rustgevend.

Begin en eindig een training altijd met rek en strek oefeningen.

Week Aantal
trainingsdagen
per week
Hardlopen
of
joggen
Wandelen Hardlopen
of
joggen
Wandelen Hardlopen
of
joggen
Wandelen Hardlopen
of
joggen
Wandelen Hardlopen
of
joggen
Wandelen Totaal
min/dag
1 2 tot 3 2 2 2 2 2 2 2 2 - 16
2 2 tot 3 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 20
3 3 3 2 3 2 3 2 3 2 - - 20
4 3 4 2 3 2 3 2 4 3 - - 23
5 3 5 2 3 2 4 2 4 3 - - 25
6 3 5 2 3 2 5 2 5 3 - - 27
7 3 5 2 7 2 5 2 5 2 - - 30
8 3 tot 4 6 2 10 2 5 1 4 2 - - 32
9 3 tot 4 6 2 12 2 6 2 4 3 - - 37
10 3 tot 4 9 1 10 2 6 2 8 3 - - 41
11 3 tot 4 10 2 10 2 10 2 5 3 - - 44
12 3 tot 4 12 2 12 2 12 2 5 3 - - 50
13 3 tot 4 15 2 15 2 15 2 - - - - 51
14 3 tot 4 20 2 20 2 10 3 - - - - 57
15 3 tot 4 25 2 25 2 2 2 - - - - 58
16 3 tot 4 28 2 28 2 - - - - - - 60

Dit trainingsschema is voor 16 weken. Per week leest u van links naar rechts. Het is belangrijk dat u de trainingen over de week verdeeld.

Wij kunnen je helpen inzage te krijgen wat je het beste kunt doen en wat niet met betrekking tot bewegen en sport. Ook als je het maximale uit jezelf wilt halen.
Voor gezond sporten kies je WELenZIJN maar ook voor het beoefenen van een prestatiesport kies je voor WELenZIJN.


Lees de ervarings verhalen van onze klanten
Wil je een afspraak maken of meer informatie?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend persoonlijk gesprek
 
Bel: 0318-690334
Lokaal tarief, geopend tijdens kantooruren
 
Stel direct uw vraag
Via de online chatfunctie