Verberg menu  
Verberg menu  

Kunt u niet direct vinden wat u zoekt, of heeft u vragen, dan kunt u onze klantenservice bereiken tijdens kantooruren op telefoonnummer:
0318-690334

Verberg menu  
 

Kijk naar onze video's over afvallen en laat je informeren!

Is sporten gezond?

Nee, sporten is niet per definitie gezond. Sporten vraagt gezondheid. Je vraagt namelijk van je lichaam een prestatie te leveren. Voor het leveren van deze prestatie moet je lichaam voldoende gezond zijn om dit te kunnen doen anders kost het gezondheid en kunnen klachten en ziekten zich eerder en sneller ontwikkelen.
Alleen als je voldoende gezond bent kun je gaan presteren met je lichaam (sporten). Voorwaarde is dat je evenredige aandacht geeft aan herstel, verzorging van je lichaam en voeding.

Als je optimaal gezond bent mag je door het beoefenen van sport best met je lichaam tot het uiterste gaan op voorwaarde dat je aan herstel, verzorging en voeding diezelfde hoge eisen stelt.
Forceren heeft automatisch evenredige negatieve gevolgen voor je lichaam en gezondheid tot gevolg en kan zeer schadelijk zijn!

Herstellen
Herstellen doe je door te rusten, je lichaam goed te verzorgen en goed te voeden. Hoe meer je van je lichaam vraagt hoe meer aandacht je dient te geven aan herstel.

Voeding en bewegen/sporten
Veel mensen gaan voor de activiteit eten onder het mom dat het lichaam de energie uit die voeding nodig heeft om de prestatie te kunnen leveren. Koolhydraatrijke voeding wordt veelal gezien en zelfs aanbevolen als geschikte voeding hiervoor. Aanbevolen wordt dan dat je 2 uur voor de activiteit moet eten.

Voor het optimaal presteren is het belangrijk dat je in plaats van voor de activiteit juist na de activiteit gaat eten. Juiste voeding is dierlijk vet (verzadigd vet) en eiwitrijke voeding en niet zoals vaak gedacht wordt koolhydraatrijke voeding.

Koolhydraat-(suiker)verbranding treedt van nature in ons lichaam op als vluchtreactie en levert kortstondige stressenergie op. Stress in elke vorm is naast ongezonde en vervuilde voeding de belangrijkste ziekteveroorzaker.
Dierlijk vetrijk vlees (ook vis) is onze natuurlijke energiebron. Vetverbranding geeft langdurig energie, het voedt de spieren met brandstof om optimaal te functioneren, het smeert letterlijk het lichaam en behoedt het lichaam voor schade.

Eten na de activiteit van dierlijk (verzadigd) vet en eiwitten zorgt voor een beter herstel van de spieren en de opbouw daarvan. Het stimuleert de stofwisseling en hierdoor de vetverbranding.

Als je wilt overschakelen van een koolhydraat(suiker)verbranding (stressenergie) naar een vetverbranding dan moet je er wel rekening mee houden dat het lichaam hieraan moet wennen en het enige tijd vergt. Eenmaal in de vetverbranding zullen de prestaties toenemen en kans op blessures afnemen.
In sommige gevallen van sport beoefenen op hoger en top niveau kun je er voor kiezen naast de vetverbranding als basis ook koolhydraatverbranding specifiek in te zetten. Dit lichten wij jou graag toe in een persoonlijk gesprek.

Samengevat
Bewegen is, mist mogelijk gezond
Hoe meer bewegen hoe gezonder
Sporten vraagt gezondheid
Eet na het sporten en ga daarna rusten
Eet dierlijk vet (verzadigd vet) en eiwitten
Sport alleen als je het leuk vindt

Heb je vragen omtrent bovenstaande of andere gezondheid en voeding gerelateerde vragen? Bel ons en laat je informeren wat wij voor jou kunnen betekenen!

Algemeen voedingsadvies >>


Lees de ervarings verhalen van onze klanten
Wil je een afspraak maken of meer informatie?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend persoonlijk gesprek
 
Bel: 0318-690334
Lokaal tarief, geopend tijdens kantooruren