Eiwitten

In veel reclames wordt een beeld geschetst dat je de dag het beste kunt beginnen met een eiwitrijk ontbijt. Dan heb je zoals wordt beweert geen dip en kun je goed presteren.

Maar klopt dit wel?

Bouwstenen
Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam. Alle cellen en al het weefsel hebben eiwitten nodig om te groeien, te herstellen en om onderhouden te worden.

Zo hebben kinderen in verhouding meer eiwitten nodig om te groeien, heb je eiwitten nodig om van een letsel te herstellen, heb je eiwitten nodig om spieren te herstellen en op te bouwen, heb je eiwitten nodig om die verkoudheid, griep of infectie te overwinnen, heb je eiwitten nodig om zuurstof via het bloed te transporteren, enzovoort.

Energie
Het beeld dat geschetst wordt dat eiwitten ervoor zorgen dat je, spreekwoordelijk “de dag aan kan” is incorrect.
Eiwitten kunnen weliswaar door het lichaam omgezet worden in energie maar dat gaat via een omweg. Verzadigd vet (dierlijk vet) is onze natuurlijk energiebron. Door het voldoende eten van dierlijk vet heb je werkelijk voldoende energie in je lichaam om de dag aan te kunnen.
Let op. Bij het beoefenen van een prestatiesport kan andere energiebehoefte gewenst zijn. Ben jij een prestatie-sport beoefenaar. Vraag ons om advies hierover.

Voeding
Eiwitten komen voor in plantaardige en dierlijke vorm. Dierlijke eiwitten worden beter door ons lichaam verteerd dan plantaardige en dierlijk eiwitten bevatten in tegenstelling tot plantaardige eiwitten alle aminozuren in de juiste verhoudingen. Dit geldt met name voor de aminozuren die je lichaam niet zelf kan maken.

Het beste moment om eiwitten te eten is na de inspanning of voor dat we gaan rusten/slapen. Tijdens het rusten kan het lichaam optimaal onderhouden, herstellen en bouwen.

Natuurlijke gezonde eiwitbronnen zijn: vlees, vis, gevogelte, eieren en rauwe melk of rauwmelkse producten.

Een paar getallen
Ons lichaam bestaat voor ongeveer 15-20% uit eiwitten. Stel je weegt 70 Kilogram dan heb je ongeveer 10 a 14 kilogram aan eiwitten in je lichaam.
Je hoeft niet elke dag die hele hoeveelheid aan eiwitten te eten. Eiwitten worden voor een deel in je lichaam hergebruikt. Wij hebben ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Voor diezelfde persoon van 70 Kilogram is dat ongeveer 56 gram per dag.
Als bovengrens wordt maximaal 25% van de totale energie-inname gehanteerd. Een grotere eiwitinname belast de lever en de nieren extra.


Lees de ervarings verhalen van onze klanten
Wil je een afspraak maken of meer informatie?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend persoonlijk gesprek
 
Bel: 0318-690334
Lokaal tarief, geopend tijdens kantooruren
 
Stel direct uw vraag
Via de online chatfunctie