Water versus hydratatie

Water is naast slaap en voedsel een primaire levensbehoefte. Naast heel erg veel activiteiten waarin water een hoofdrol speelt is het binnen krijgen ervan de belangrijkste.

Water helpt bij het verteren, de opname en de verdere verwerking van voedsel, draagt bij tot het afvoeren van afvalstoffen uit de darmen en via de nieren, reguleert onze lichaamstemperatuur, zorgt dat ons bloed vloeibaar blijft en is een hoofdbestanddeel van onze lichaamsafscheidingen en spijsverteringssappen.

Hydrateren van je lichaam doe je door het eten van verzadigd vet. Verzadigd vet is voornamelijk dierlijk (ook vis), maar ook kokosvet valt onder verzadigd vet.

Verzadigd vet is, zoals de naam al doet vermoeden, verzadigd met waterstof. Waterstof is de bouwsteen van water. Het zorgt voor de hydratatie van alle cellen in het lichaam. Verzadigd vet is cruciaal voor het goed functioneren van onze hersenen, longen, hart, lever, darmen, gewrichten, enz. De stevigheid van de celwand is voor een groot deel afhankelijk van verzadigd vet.

Wist je dat onze hersenen voor zo’n 80% uit vet bestaan. Onze hersenen hebben vet nodig om goed te kunnen functioneren. Hoeveel kinderen hebben niet te maken met concentratieproblemen. Vet heeft bij de ontwikkeling van de mens een cruciale rol gespeelt in de hersenontwikkeling.
Wist je dat onze longen hoofdzakelijk functioneren op verzadigd vet. Dit is een directe link waarom er tegenwoordig zoveel mensen zijn met slecht functionerende longen.

Naast dat verzadigd vet ons lichaam hydrateert is het ook onze belangrijkste energiebron. Wist je dat de optimale vet – eiwitverhouding ongeveer ligt op 70% vet ten opzichte van 30% eiwit. Gooi de jus niet weg maar gebruik het als waardevolle voeding.

Waterbehoefte

Water komt in het lichaam via eten en drinken. Een gemiddelde volwassene (70 Kg) heeft onder gemiddelde omstandigheden elke dag minimaal 2,1 liter water nodig om optimaal te kunnen functioneren. Dit water verlaat het lichaam weer via de urine ongeveer 1200 ml, zweten ongeveer 400 ml, ademhaling ongeveer 400 ml en de ontlasting ongeveer 100 ml water uit.
Bij lichamelijke inspanning geldt: voor elk uur activiteit is 300 – 900 ml extra water nodig. Bij warm weer transpireren we meer en is er meer water nodig om de lichaamstemperatuur te reguleren, zodat we niet oververhit raken.
In een droge warme omgeving (huis met centrale verwarming) hebben wij extra water nodig om het extra vocht wat wij verliezen door de ademhaling te compenseren.

Stelregel waterbehoefte voor een volwassene: minimaal 30 ml water per kg lichaamsgewicht per dag.

Het beste kun je het water binnen krijgen via het eten. Eet voeding dat rijk is aan vocht en verzadigd vet zoals soepen met bouillon gemaakt van dierlijke botten, stoofpotjes en het gebruik van relatief veel jus over het eten.

Let op! Transvetten zijn geharde vetten gemaakt van vloeibare plantaardige vetten. Door dit chemische proces wordt het mogelijk de stevigheid kunstmatig te beïnvloeden zodat het toepasbaar wordt voor gebruik in een velerlei aan producten. Transvetten zijn schadelijk voor de gezondheid en moeten ten alle tijden gemeden worden.

Kijk voor meer informatie in ons algemeen voedingsadvies >>


Lees de ervarings verhalen van onze klanten
Wil je een afspraak maken of meer informatie?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend persoonlijk gesprek
 
Bel: 0318-690334
Lokaal tarief, geopend tijdens kantooruren